onsdag 9 november 2011

Nu måååste det ske...

Hej Linda och alla bloggvänner,
Nu håller jag på att bli tokig på vårat slitna gamla kök, nu måste det snart hända något. Vi har länge haft ett dåligt kylskåp/frys, fläkten är kass och förra veckan gick diskmaskinen sönder...så ikväll har jag stått och diskat ett jätteberg av disk, för hand. Sånt har jag inte tid med känner jag. Så nu måste vi verkligen ta tag i våran köksplanering.

Här kommer lite inspirationsbilder från http://www.alvhemmakleri.se/








Snygga bänkskivor och jag gillar golvet. Gillar när det inte är så många överskåp, jag är en väldigt kort person (1.55m) och då är det praktiskt med lådor istället för överskåp. Frågan är bara om man har råd att offra så mycket yta? Är det någon som nyligen renoverat sitt kök? Kom gärna med tips, det är ju en så stor grej det här med kök, det får ju inte bli fel.


Kramar från Anna

5 kommentarer:

  1. Jag bytte för fem år sedan ungefär, till ett Ikea. Helt ok med vita luckor och rostfria vitvaror. Alvhem har mycket snygg inspiration!

    kram o ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. ..håller som bäst på och skissar på mitt kök....har bestämt mig för Ikeas stommar och luckor, men försöker nu hitta något snyggt men billigare alternativ än en bänkskiva i sten....men det är svårt ....så det lutar åt att det blir sten iallafall...skulle precis som du vilj askippa överskåp ,men om man inte har något större kök går det ju inte.....mycket av hela köksgrejen går ju liksom ut på förvaring .....*skrattar

    Ha en fin Torsdag.

    Kram från et sologt Göteborg

    Pernilla.

    SvaraRadera
  3. Att planera köket är nog det roligaste jag hat gjort i renoverinsväg! Du har mycket kul framför dig! Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Fina kök! Kan derssvärre inte komma med personlig aerfarenhets idéer, men om vi skulle bytt ut köket från tidigt 80 tal skulle det blivit djuapre lådor, färre överskåp o garnit, sten eller betong bänk.inte helt säker på kakel på väggen. kanske en tapet som lackas eller med glas över!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  5. Vi går också i byta kök tankar. Det finns mycket spännande. Vårt problem är att vi har MYCKET begränsad plats i köket - så en del finurliga lösningar måste vi ha. Jag och min fru var inne på Kök och rum i Alingsås http://www.kokorum.com/butik.html och såg då en mycket spännande lösning på kyl och frys som tydligen inte idag måste vara ett högt skåp. I en av interiörerna hade de dessa 2 utrymmeskrävande skåp under arbetsbänk - troligtvis onödigt dyrt, men ändå en bra ide.
    Se dock upp med bänkskivor när Ni drömmer. Det är en djungel. Vi tänkte på Carrara marmor (vit), men fick veta att det lätt blir fläckar på den om man exempelvis spiller rödbetsspad...inte kul. Träskivor behöver ett ständigt underhåll...så tänk till. Men det är otroligt spännande att fundera kring ett kök.
    Vi drömmer om en 90 cm gasspis med 2 ugnar, en för långkok eller efterrätter och en större för det vanliga...åh vad det skulle vara kul.

    SvaraRadera