fredag 29 juli 2011

Rosenvatten och mysli...

Hej Anna och ni andra!

Först en efterlysning, jag vill göra rosenvatten i flaska som jag fick av min underbara granne men behöver lite tips. Någon som gjort det förut? Även rosensocker finns på min önskelista att göra. Hjälp!!!!


Nu har vi kommit hem, tvättat och städat efter våra veckor på semster. Tack Anna och hela familjen efter en mysig vecka. Vi längtar tills nästa gång.

Att vara med andra dygnet runt är underbart och när vi nu kom hem blev det så tyst och tomt. Det var bara att hitta på något att göra. Så i går när det var som varmast gjorde jag egen mysli. Jättegott och hur enkelt som helst.
Det jag hade denna gången var:

5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl solrosfrön
1 dl riven kokos
0,5 dl pumpafrön
100 gr hackad mandel
1 dl linfrön
1 dl råsocker
1 dl vatten
2 msk rapsolja

Jag blandade ihop allt torra och sedan kramade ner vätskan. Sätt ugnen på 200 grader och bred ut allt på en plåt. Vänd var 10;de minut så det inte blir bränt och att det får en fin jämn färg.

Jag hade det ca 35 min i ugnen. Svalna och ner i fina burkar.

Gjorde en söt påse av rosa tyg med vita prickar och spetsband och gav det till grannen. Glömde tyvärr bort att ta kort, men jag tror att hon blev lika glad för påsen som myslin.

Önskar er en trevlig fredag och vi ses snart igen.

Kram Linda

4 kommentarer:

  1. Muslin verkar jättegod, borde pröva!
    Rosenvatten har jag aldrig gjort, har du googlat det?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar müsli så det måste jag testa. Verkligen en jättebra present! Alltid kul att ge bort och även få något så personligt. Vilka mysiga bilder!

    Ha en fin helg!
    Kram
    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  3. Hej vännen välkommen hem, hihi.
    Ja tänk vi kanske kan ses någon gång någon stans. Har du långt till Linköping? Vore kul om vi var fler nästa gång:)
    psst jag börjar min semester om en vecka, hihi
    Kramkram och ha en skön dag!! / Nettan

    SvaraRadera
  4. Hemmagjord müsli är ju så gott och en helt perfekt gå-bort-present. Särskilt när man stoppar den i en fin påse som du gjorde, jag kan se de framför mig med din beskrivning även om den inte fanns på bild :)

    Jag önskar dig en fortsatt härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera