söndag 21 mars 2010

Kladdtårta

Hej Anna!

Igår vårvärme och idag snö, är det inte snart dax att bestämma sig? Men tur i oturen... Vi fick äntligen lite tid över att göra i ordning på kontoret. Jag får visa bilder längre fram.

I förra inlägget skrev jag om en väldigt smaskig kladdtårta jag gjorde igår. Receptet kom från senaste Lantliv som är min absoluta favorittidning.
Här kommer receptet:

Jordnötskladdkaka

Kaka:

150 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 förpackning á 78g kolafylda cholkadbitar tex center

Topping:
200g mörk choklad
2 dl salta jordnötter

Smörj en form med lösa kanter, ca 22 sm i diameter. Smält smöret. Vispa ihop socker och ägg lätt. Blanda ihop vetemjöl och kakao, och vispa ner det tillsammans med äggröran och smöret. Häll ner i formen och tryck ner gidisbitarna. Grädda i mitten av ugnen 10-12 min (jag tog 12 min och den var jättekladdig) Låt svalna och lossa sedan kanterna. Smält cholkaden på vattenbad och blanda ner jordnötterna. Bre på kakan och låt den svalna igen.
Som du ser på bilden nedan gick den åt innan jag hann ta kort. Hoppas det inte skrämmer bort dig helt, den var underbar.

Ha en fortsatt trevlig söndag,
Kram
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar