torsdag 7 januari 2010

Brödrecept

Hej Anna!
Det finns inget godare än att njuta av nybakat bröd och te. Här är det bara -5 C idag och det är min första dag på jobbet. Men ikväll ska jag baka tänkte jag. Jag har ett så enkelt recept på ett gott bröd som jag vill dela med mig av.
Sätt ugnen på 200 grader

Ingredienser
3 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 ½ tsk bikarbonat
Lite salt
Nötter, frön och torkad frukt efter tycke och smak. Kan uteslutas helt om man vill ha ett ”rent” bröd.
3 dl filmjölk (funkar även med naturell yoghurt)
2 dl lingonsylt

Ev lite nötter eller frön på som garnering. Russin funkar dock inte eftersom brödet ska vara inne så länge, men man kan ha russin i brödet om man vill.

Blanda alla torra ingredienser först och häll sedan i filmjölk och lingonsylt och blanda.
Grädda i en bröad form i ca 60 minuter längst ner i ugnen.

Klart!
Ha det bra idag, oj nu skiner solen utanför fönstret. Härligt!
Kram
Linda

1 kommentar:

  1. Låter gott min vän, lägg in en bild på brödet när det är klart! Kram

    SvaraRadera