onsdag 29 juni 2011

Kryddland blir en god örtsås

Hej Anna och soldyrkare!
Tänk vad sol och värme kan göra. I April såg det ut såhär i mitt kryddland. Grått, tort och trist...
Men nu är det grönt, fylligt och doftar underbart. Rosmarin, fransk dragon, timjan, bladpersilja, mynta, oregano, salvia, gräslök, basilika och annanassalvia finns i landet och det är bara att gå ut och ta vad som behövs för att göra en god sås eller röra.

I fredags gjorde jag en örtsås till vårt grillade och det blev nog extra gott med vetskapen om att det var mina egna örter.


Recept:

2 dl creme freche

1 msk majonäs

1 tsk dijonsenap

1 klyfta vitlök (riven)

1 msk finhackad persilja

2 msk blandade örter (tex , rosmarin, timjan, oregano)

Flingsalt, peppar och rivet citronskal


Blanda ihop allt och låt så ett par timmar helst så det tar smak


Recept 2 Jordgubbsbrucetta

2 dl skivad jordgubb

+

dressing som är blandad av

5 strimmlade basilikablad

1 msk fin olivolja

liten vitlöksklyfta riva fint


Jättegott till tunt skivat baguettebröd


Det finns så mycket gott att hitta på i köket. Synd att min tid inte räcker till eller pålnboken. Och vad skulle jag göra av all mat som jga vill göra. Vi skulle rulla fram.

Just nu sitter min man och letar efter ett recept på jordgubbspaj. Han är den som bakar i familjen och jag fixar med maten. Tur att vi kompleterar varandra så bra. Full pott på middagen :-)

Och med tanke på att båda barnen har sovkompisar här så blir det en extra mysig kväll med sen fika och skoj.



Hoppas ni har det bra i sommarvärmen. Idag tog jag mitt första dopp men inte det sista om det fortsätter såhär

Kram Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar